Datamaskinen

Hvis du vil ha et studio for musikkinnspilling har du i utgangspunktet flere alternativer. Det finnes f.eks. egne flerspors opptakere som man ikke trenger å koble til en datamaskin. Imidlertid har den type løsninger for store begrensninger etter vårt syn. De har ofte små display og er ofte vriene å navigere i.

På hjemmestudio.net har vi derfor valgt datamaskin med tilhørende lydkort og programvare. Grunnen til det er at vi mener at det gir de klart største mulighetene. De fleste har dessuten allerede en datamaskin som det er gode muligheter for at kan brukes. Imidlertid skjer det mye spennende for mobile enheter også. Vi forsøker å følge med på dette, og rapporterer etterhvert som det dukker opp bra saker.

I nyere tid har f.eks. Apple lansert Logic Pro for iPad, og da snakker vi jo om skikkelig programvare som gir deg studio-muligheter hvor som helst. Vi forutsetter likevel i det videre at vi snakker om stasjonære eller bærbare datamaskiner (selv om iPad definitivt er en datamaskin!).

Uansett hvilken musikksjanger du har tenkt å drive med – enten det er electronica eller death metal – vil datamaskinen være sentral for innspillingen. Datamaskinens ytelse setter også noen begrensninger for hva du kan få gjort. Jo høyere ytelse den har,  jo mer fleksibelt kan du jobbe.

Hvis du har planer om å bruke  musikkprogram med mye innebygde effekter, og virtuelle instrumenter bør du ha en maskin med godt med arbeidsminne (RAM) og en kraftig prosessor. RAM minnets størrelse styrer bl.a. hvor store samplingsbibliotek du kan bruke, og harddiskens hastighet (velg SDD) begrenser begrenser hvor mange – og hvor store – lydfiler du kan ta opp og spille av. Det er ganske vanlig å bruke en egen harddisk for lydfiler. Pass på å ikke installere fler programmer enn nødvendig på datamaskinen, siden det kan gjøre maskinen både ustabil og treg.



Tre faktorer avgjør hastighet

Prosessoren
De fleste moderne prosessorer fungerer greit, men minst 12 tråder bør den ha. Når dette skrives er Intel i sin 14. generasjon, og dagens i5, i7 og i9 er mye raskere enn de var for bare få år siden. AMD har sin Ryzen prosessor, som også fungerer bra til musikkproduksjon. Et godt tips er å sjekke support-sidene til det innspillingsprogrammet du vil bruke etter informasjon om anbefalinger (og evt. ting du bør unngå) når du velger eller bygger ny maskin.

Internminnet (RAM)
Generelt er det som nevnt «jo mer, jo bedre» som gjelder. Lenge brukte jo mac´er Intel prosessorer, men Apple har utviklet sin egen prosessor / prosessor-arkitektur. En moderne mac med Apple Silicon bruker minnet og prosessoren på en annen måte enn før, så man kan ikke sammenligne direkte. Under Windows anbefaler vi minimum 32 GB, helst 64. Kjøper du ny mac ville vi satset på minimum 16 GB.

Harddiskene
To interne NVMe SSD´er er et godt utgangspunkt for lagring. En brukes til operativsystemet og programvare, mens den andre er reservert for innspillinger. SSD´er er mye raskere enn mekaniske harddisker og benytter ikke bevegelige deler. Dessuten bør man ha en pålitelig, ekstern harddisk slik at man kan få tatt backup jevnlig.


WINDOWS ELLER MACOS

Om du bør gå for en PC med Windows eller MacOS spiller egentlig mindre rolle. Hvilket operativsystem og musikkprogram man liker best bør styre dette valget. Hvis noen du kjenner for eksempel bruker Windows og Cubase til musikkinnspilling kan det være lurt å velge det du også. Da har du noen å spørre dersom du kjører deg fast. Dersom man skal spille inn med mikrofon i det samme rommet som datamaskinen står i bør man å velge en datamaskin som er stillegående. Hvis man velger en god og kraftig maskin i dag vil den kunne brukes i flere år fremover, så det kan være lurt å gå opp litt i spesifikasjoner. Har du Windows 11 (eller lurer på å oppgradere Windows 10 til 11).

Vi bør nevne at dersom du er tilhenger av freeware / opensource er utvalget av plugins betydelig større innen Windows VST.

Vi får ofte spørsmål om valg av datamaskiner i forbindelse med musikkinnspilling. Hvilken prosessor bør velges? Lagring? Windows eller Apple MacOS? Hvor mye RAM etc.? Vi mener at de fleste moderne maskiner kan brukes. Likevel er det som nevnt slik at jo kraftigere maskinen er, jo mer kan man gjøre uten at den kneler. Noen musikkprogram har måter å gjøre belastningen mindre på underveis f.eks ved å la deg «fryse» spor. Dette innebærer at ressurser som går med til å beregne effekter (f.eks. romklang) i sanntid i stedet lagres midlertidig som et lydspor slik at belastningen på prosessor og minne blir mindre. Ulempen av dette er at sporet må «tines opp» igjen for å gjøre nye justeringer. Det fungerer jo, men er litt tungvint. Med en kraftigere maskin hadde man kanskje sluppet dette.


STASJONÆR ELLER BÆRBAR?

Når det kommer til valg av bærbar eller stasjonær maskin er det slik at behovet må styre valget. Trenger du å lage musikk på forskjellige steder er jo bærbar maskin perfekt. Imidlertid er en stasjonær mye enklere å bygge om, eller bytte komponenter i. Du får helt enkelt mer maskin for pengene ved å velge stasjonær. En bærbar vil også ofte ha mer støyende vifter spesielt under hard belastning.

Generelt ser vi det slik:

Valg av datamaskin

Windows PCmacOS
Er rimeligere enn en Mac med omtrent samme ytelseBra byggekvalitet og pene maskiner (..det med pene maskiner er naturligvis høyst subjektivt..)
Er enklere å oppgradereMacOS har innebygget Core Audio, noe som automatisk gir høy ytelse og lav latency, uten behov for ekstra drivere
Større frihet ved å bygge sin egen stasjonære maskinVanskelige eller umulige å oppgradere og utvide
Kan kreve mer av brukeren for å optimalisere systemet til musikkbrukKostbare maskiner
Windows vs macOS

Oppgradering av operativsystem:
Når det kommer nye versjoner til Windows og macOS får vi ofte henvendelser fordi man har fått problemer etter oppgradering. Vi vil derfor gi et velment råd:
Vent litt med oppgraderingen, og sjekk at programvaren du bruker er kompatibel, inkl. drivere til lydkort FØR du oppgraderer. Dette er spesielt viktig dersom det er selveste studio-maskinen du oppgraderer.
Det er utrolig kjipt å få en maskin som ikke kan brukes en periode, eller risikere å måtte bruke mye tid på å få den til å virke til musikkproduksjon igjen, bare fordi man var litt for kjapp med en oppgradering.


Hva med Linux?

Vi har ovenfor unnlatt å snakke om Linux til bruk som studio-maskin. Det er ikke fordi det ikke kan la seg gjøre, men fordi det er så uvanlig å velge det i denne forbindelsen. For noen år siden gjorde vi noen tester av ren nyskjerrighet. Joda, det går an, men det krever at man engasjerer seg litt. Utvalget av plugins og virtuelle instrumenter osv. er betydelig mindre, så man blir litt mer overlatt til seg selv på denne platformen. Dersom du likevel vil bruke Linux kan det være vel verd se på programmer som Bitwig, Ardour og Rosegarden, eller en distro som er laget for multimediabruk som f.eks Ubuntu Studio.


EKSTRA DSP

Det finnes egne løsninger som er konstruert for å hjelpe datamaskinen med ulike beregninger. Slike løsninger finnes både integrert i enkelte lydkort, og som separate «bokser». Se f.eks. UAD og ProTools HDX. Vi burde vel kanskje ikke spekulere, men vi ser at UAD har lansert en rekke av sine plugger i native versjoner (UADx). Det er derfor grunn til å tro at siden datamaskinene etterhvert har blitt så kraftige, vil behovet for eksterne DSP løsninger bli redusert.


Bygge datamaskin selv?

Noe av den potensielle besparelsen ved å bygge selv er jo selvsagt potensialet for å kunne gjenbruke deler fra den gamle maskinen. I verste fall er det bare kabinettet som blir igjen, men ofte kan man jo bruke gammel skjermer, harddisker, keyboard/mus, strømforsyning osv. Hvis du bygger deg en datamaskin selv, så er det fornuftig å velge store vifter som går på lavt turtall. Skjermen bør være stor, og med god oppløsning. Grunnen til dette er ganske enkelt at det gir en betydelig bedre oversikt. Mange skjermkort har to eller flere utganger, og dette kan utnyttes til å benytte to eller flere skjermer og f.eks legge innspillingsprogrammet sin mixer ut på skjerm nr. 2 osv, slik at den informasjonen du trenger alltid kan sees. Å bruke flere skjermer er veldig digg!

Hvis du er selvbygger kan linkene nedenfor kanskje være til hjelp m.h.p. valg av deler:
(Dansk) https://www.indigo2.dk/i2pc/
(Engelsk) https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs#anc
(Tysk) https://www.da-x.de/de/audio-computer/audio-pc-systeme.html

Dessuten vil ofte produsenter som f.eks. Steinberg ha informasjon og anbefalinger liggende på sine nettsider, så det er lurt å gjøre litt research i forkant av komponentkjøp / prosessorvalg.


Tips vedr. skjerm

Dersom du ikke har plass til flere skjermer, eller tror du bare(!) vil ha en – pass da på å velg en som er stor og har god oppløsning. Det er SÅ mye mer behagelig i bruk, og gir en bedre oversikt over innspillingsprosjektene. Hvis du bruker macOS bør du sjekke infoen nedenfor.

Som du ser har vi valgt å ikke komme med anbefalinger på spesifikasjoner. Det skyldes ikke bare latskap, men også at markedet er i utvikling hele tiden, noe som ville medført at vi måtte revidere artikler av denne typen hele tiden. Sjekk selvbygger-linkene ovenfor, så vil du kunne finne nyttig informasjon.

Mange lydkortprodusenter og programvareleverandører har råd på sine hjemmesider, så det er lurt å sjekke litt m.h.p. minimumsspesifikasjoner dersom du står og skal velge. Du er også velkommen til å sende oss en forespørsel.


Ekstern skjerm til macOS

Generellt ser vi det slik at vi ikke trenger Retina-oppløsning i studioet. Man bruker jo helst ørene mer enn øynene. Saken er at hvis man vil ha klare bilder, må man ta hensyn til skaleringen i macOS ved valg av skjerm til Mac. Les mer her.

Her er noen eksempler på skjermstørrelser og oppløsning for macOS (gjelder pr. 2023).

3440 x 1440 på 34″ være en god oppløsning. Da er man i nærheten av de 109 PPI, som matcher Apples UI (enten ca. 109 eller 218 PPI + litt begge retninger). Benytt gjerne denne kalkulatoren når du ser etter en passende skjerm.

For en mindre skjerm som f.eks. 27″ vil 2560 x 1440 være et alternativ. Igjen er man ganske nær 109 PPI.

Hvis du vil ha Retina-oppløsning vil 5120 x 2880 i 27″ gi 218 PPI. Alternativt 4480 x 2520 i 24″ eller det dyrere alternativet, 6016 x 3384 i 32″, eller selvsagt en av Apples egne skjermer.

Windows 11

Hvis du har en 12. generasjons Intel prosessor vil du få en mer effektiv maskin ved å installere Windows 11. Installasjon og oppsett av Windows 11.

Se tips nedenfor:


Siste nytt:

  • Soundtoys-PhaseMistress Soundtoys PhaseMistress (gratis) - Soundtoys har gjort pluggen PhaseMistress gratis fram til 15. november. Normalt koster pluggen $99. Som man forstår av navnet er dette en plugin som lager den klassiske phaser-effekten, som dukket opp på 70-tallet. Soundtoys har imidlertid lagt inn flere muligheter, i forhold til hva de… Les mer
  • killihu_Capture-Audio killihu Capture Audio for Ableton Live - killihu melder at Capture Audio for Ableton Live er lansert. Capture Audio gjør akkurat det det står på boksen: lar deg ta opp audio og sette opptaket inn i prosjektet med et enkelt klikk. Dette tilsvarer Live sin Capture MIDI funksjon, men for audio. Krever… Les mer
  • Line-6-POD-express Line 6 POD Express Black - Line 6 POD Express Black er en ny, og veldig portabel effekt-prosessor for gitar i POD Express-serien. I følge Line 6 er enheten laget for å gi alt fra lyden av klassiske og moderne hi-gain gitarforsterkere. POD Express Black inneholder 7 forsterkere, 7 kabinetter og… Les mer
  • Roland Earth Piano Roland EARTH Piano - Roland har de siste 50 årene vært langt framme på utviklingen av digitalpiano. Nå har de laget et nytt instrument, men i software-utgave slik at du kan bruke det direkte i ditt innspillingsprogram. Roland EARTH Piano er et virtuelt instrument som inneholder følgende 7 typer… Les mer
  • Avid-Pro-Tools-2024-10 Avid Pro Tools 2024.10 - Avid har lansert Pro Tools 2024.10, men en rekke nyheter både for musikk- og post-produksjon.Blant nyhetene finner vi støtte for ARA2, for svært god integrasjon med f.eks. Steinbergs SpectraLayers og Wavelab. Det kommer også flere nye MIDI plugins (SEQUND Lite fra 510k og BLEASS Arpeggiator).… Les mer
  • iMac-M4 Nye M4 Mac´er fra Apple - Apple har kommet med M4 versjoner av iMac, Macbook Pro og Mac Mini. Det har blitt lansert tre ulike M4-varianter.M4: 10 kjerner + 10 kjerner GPU + 16 kjerner Neural EngineM4 Pro: 14 kjerner + 20 kjerners GPU + 16 kjerner Neural EngineM4 Max: 14/16… Les mer
  • iZotope-Neutron-5 iZotope Neutron 5 - iZotope har lansert Neutron 5. Neutron består av en løsning med tilsammen 10 smarte verktøy som hjelper deg på veien mot bedre lydende mixer. På samme måte som øvrige plugins fra iZotope finnes pluggen i en enklere modell, kalt Neutron Elements. Pluggen kan også kjøpes… Les mer
  • XLN Audio Vintage Dead Vintage Dead for Addictive Drums 2 - XLN Audio har lansert en ny utvidelse kalt Vintage Dead for Addictive Drums 2. Hvis du vil ha veldig dempede trommer på din nye hit bør du sjekke ut dette. (For nybegynnere: For å bruke en ADpak som Vintage Dead må du også ha selve… Les mer
  • SSL-X-Orcism-II SSL X-Orcism II (gratis) - SSL lanserer X-Orcism II gratis i passelig tid til Halloween. Pluggen kan brukes til å lage ymse "skumle" effekter. X-Orcism II Voices From The Crypt har flere kontroller med beskrivende titler som Echoes, Ghoul, Wail og Crypt Size. Pluggen finnes i VST2, VST3, AU og… Les mer
  • ModeAudio Airspace Mode Audio Airspace - Mode Audio har lansert Airspace. Dette er en plugin som kombinerer klang og refleksjoner på en måte som både kan låte realistisk og brukes til svevende lydeksperimenter. Pluggen leveres med 450 innebygde impulsklanger (IR) og har to reverb-«motorer» og de kan settes opp separat. Det… Les mer